Weerstandvermogen
Het beleid over de reserves en voorzieningen is vastgelegd in de nota reserves en voorzieningen. Op grond van dit beleid staan er op de balans de volgende reserves:
- Algemene reserves.
- Reserves voor tariefegalisatie.
- Overige bestemmingsreserves.
Reserves
Algemene reserves
Algemene reserves dienen om onvoorziene fluctuaties op korte termijn op te kunnen vangen. Bij de behandeling van het Meerjarenperspectief 2019-2023 op 10 juli 2018 heeft het algemeen bestuur besloten de minimumnorm voor de reserve van de taak watersysteembeheer vast te stellen op € 3,0 miljoen en voor de taak zuiveringsbeheer op € 2,0 miljoen. Hiermee acht het algemeen bestuur voldoende weerstandscapaciteit te hebben om te kunnen anticiperen op mogelijke risico’s. De hoogte van de bedragen is gebaseerd op een analyse van de incidenten die zich in de afgelopen acht jaar hebben voorgedaan. In de aanloop naar de kaderbrief 2023-2027 worden de minimumnormen van de reserves heroverwogen in samenspraak met het Algemeen Bestuur.
Reserves voor tariefegalisatie
Indien de reserves boven de norm van het weerstandvermogen komen, wordt het meerdere toegevoegd aan de reserves voor tariefegalisatie. Egalisatiereserves zijn reserves die dienen om ongewenste schommelingen in de belastingtarieven op te vangen en dienen niet specifiek bestemd te worden.
De algemene reserves worden daarbij beschouwd als het saldo van de algemene reserves (de reserves tot de norm van € 5,0 miljoen) en de bestemmingsreserves voor tariefegalisatie (de reserves boven de norm van € 5,0 miljoen).
Algemene reserve en reserve tariefegalisatie
In onderstaande tabellen wordt het verloop van de reserves (algemene reserve en reserves voor tariefegalisatie) weergegeven. Hierbij zijn de tarieven en belastingopbrengsten gehanteerd zoals gemeld in paragraaf 9.2.
Reserves watersysteembeheer | ||||||
| Begroting | Meerjarige doorkijk | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Stand per 1 januari | 12,7 | 9,7 | 9,1 | 7,5 | 7,0 | |
Jaarresultaat | -3,0 | -0,6 | -1,6 | -0,5 | -0,4 | |
Stand per 31 dec. | 9,7 | 9,1 | 7,5 | 7,0 | 6,6 |
De stand van de reserve watersysteembeheer is de volledige periode van 5 jaar boven de minimale norm (€ 3,0 miljoen).
Reserves zuiveringsbeheer | |||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1 miljoen) | |||||
| Begroting | Meerjarige doorkijk | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Stand per 1 januari | 6,4 | 5,2 | 5,7 | 7,3 | 7,7 |
Jaarresultaat | -1,2 | 0,5 | 1,6 | 0,5 | 0,6 |
Stand per 31 dec. | 5,2 | 5,7 | 7,3 | 7,7 | 8,4 |
De stand van de reserve zuiveringsbeheer is de volledige periode van 5 jaar boven de minimale norm (€ 2,0 miljoen).
Reserves totaal | |||||
---|---|---|---|---|---|
| Begroting | Meerjarige doorkijk | |||
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Stand per 1 januari | 19,1 | 14,9 | 14,7 | 14,8 | 14,8 |
Jaarresultaat | -4,2 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,2 |
Stand per 31 dec. | 14,9 | 14,7 | 14,8 | 14,8 | 15,0 |
Bestemmingsreserves
Bij het vaststellen van de jaarrekening kan het bestuur bedragen vanuit het resultaat bestemmen voor een specifiek doel; de bestemmingsreserves. Deze afgezonderde bedragen kunnen alleen worden besteed aan het doel waarvoor ze zijn afgezonderd.
Hieronder is een overzicht van de verwachte onttrekkingen uit de bestemmingsreserves in 2022 opgenomen. In onderstaande tabel zijn alleen bestemmingsreserves opgenomen waarvoor een mutatie in het begrotingsjaar is meegenomen.
Onttrekking bestemmingsreserves | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Stand | Onttrekking 2022 | Stand |
Doorontwikkeling organisatie | 0,7 | 0,1 | 0,6 |
Renovatie sluizen Lauwersoog | 1,1 | 0,2 | 0,9 |
Overdracht Noorderpier Harlingen | 0,6 | 0,0 | 0,6 |
Hoogwaterbeschermingsprogramma | 0,9 | 0,2 | 0,7 |
Voorzieningen
Voorzieningen
Voorzieningen worden gevormd voor het afdekken van (toekomstige) verplichtingen en verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs valt in te schatten. In 2022 zijn zes arbeid gerelateerde voorzieningen opgenomen in de begroting. Hieronder staat een overzicht met de stand aan het begin van het jaar 2022 en de verwachte mutaties in 2022.
Voorzieningen (bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Stand 1-1-22 | Toevoeging | Onttrekking | Stand 31-12-22 | |
1 | Pensioenvoorziening voormalig bestuur | 5.990 | 220 | 250 | 5.960 |
2 | Wachtgeld voormalig bestuur | 539 | 99 | 440 | |
3 | Voormalig personeel | 97 | 54 | 43 | |
4 | Jubilea gratificatie | 730 | 85 | 85 | 730 |
5 | Persoonsgebonden opleidingsbudget | 4 | 4 | 0 | |
6 | Thuiswerkplek | 95 | 45 | 50 | |
Totaal | 7.360 | 305 | 538 | 7.223 |
Pensioenvoorziening voormalig bestuur
De pensioenen van (oud-)bestuursleden zijn in eigen beheer van het waterschap. De kosten van de uit te betalen pensioenen komen ten laste van het waterschap. Voor deze verplichtingen is een voorziening gevormd. De hoogte van de voorziening is gebaseerd op de actuariële berekening waarmee de pensioenen zijn berekend. De voorziening is getroffen voor de (oud-)bestuursleden en hun nabestaanden die recht op pensioen hebben en de oud-bestuursleden die op dit moment nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.
Wachtgeld voormalig bestuur
Bij de verkiezingen begin 2019 is een aantal bestuursleden niet herkozen. De leden van het dagelijks bestuur die niet terugkeren in het dagelijks bestuur hebben recht op wachtgeld. Er is een inschatting gemaakt van het bedrag dat in de komende jaren moet worden uitgekeerd. Voor 2022 is een onttrekking aan de voorziening van € 0,1 miljoen begroot.
Voormalig personeel
Wetterskip Fryslân is eigenrisicodrager voor werkloosheid. Er wordt daarom geen WW-premie afgedragen. Indien zich personele kwesties voordoen wordt daarvoor een voorziening getroffen. De afronding van enkele personele kwesties vanwege onder andere arbeidsongeschiktheid heeft geleid tot een uitstroom van een aantal medewerkers. De ontstane aanspraken zijn in een voorziening tot uitdrukking gebracht. In 2022 wordt een bedrag van afgerond € 0,05 miljoen onttrokken aan de voorziening.
Jubilea gratificatie
Deze voorziening is gevormd voor alle, uit hoofde van de geldende arbeidsvoorwaarden opgebouwde rechten van werknemers en bestuursleden op jubilea-uitkeringen. De voorziening is bepaald voor de huidige werknemers, waarbij rekening is gehouden met de kans op vertrek.
Persoonsgebonden opleidingsbudget
Met ingang van 1 januari 2016 heeft iedere ambtenaar een persoonsgebonden basis budget voor opleiding, ontwikkeling, loopbaan en vitaliteit. Het budget bedraagt € 5.000 per 5 jaar. Omdat onzeker is wanneer de besteding van dit budget in de loop van de jaren zal plaatsvinden is in de afgelopen jaren een voorziening gevormd. Geschat wordt dat in 2022 het nog resterende bedrag zal worden onttrokken aan de voorziening voor kosten die zijn gemaakt voor opleiding, ontwikkeling, loopbaan en vitaliteit. De regeling is per 1-1-2021 verlengd voor een periode van 5 jaar en een bedrag van € 6.000 per werknemer. Aan het eind van elk jaar zal worden beoordeeld hoe groot de voorziening moet zijn om de waarschijnlijk toekomstige aanspraken te kunnen dekken.
Thuiswerkplek
Voor elke medewerker die structureel thuiswerkt is een budget beschikbaar. De medewerker kan hiervoor op declaratiebasis middelen voor een arbo-en ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek aanschaffen (zoals een bureau of een stoel). Dit budget is niet bedoeld voor hardware (zoals een computer, laptop of een beeldscherm). Niet alle medewerkers die hiervoor in aanmerking komen hebben tot op heden middelen aangeschaft en gedeclareerd. De verwachting is dat deze medewerkers dat alsnog in de periode 2022 tot 1 april 2025 gaan doen.