Netto lasten naar taak
Voor het bepalen van de belastingopbrengsten zijn de netto lasten verdeeld over de taken watersysteembeheer en zuiveringsbeheer. Onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de netto lasten naar taak weer voor de periode 2022-2026.
Netto lasten per taak | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
| KB22-26 | Begroting | Meerjarige doorkijk | |||
| 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Watersysteembeheer | 109,3 | 108,8 | 109,4 | 113,7 | 116,1 | 119,7 |
Zuiveringsbeheer | 55,3 | 56,0 | 56,9 | 58,7 | 62,5 | 65,1 |
| 164,6 | 164,7 | 166,2 | 172,4 | 178,6 | 184,8 |
In 2022 komen de totale netto lasten uit op € 164,7 miljoen. Dit is € 0,1 miljoen hoger dan het begrotingsjaar 2022 zoals opgenomen in de kaderbrief 2022-2026.
De belangrijkste oorzaken van de hogere lasten zijn:
- Actualisering van de investeringsplanning (kapitaallasten).
- Actualisering van de budgetten
- In detail verwerken van de ruimtevragers en ruimtebieders uit de kaderbrief 2022-2026.
Netto lasten per opgave
Netto lasten per taak | ||
---|---|---|
Programma | Begroting 2022 | Begroting 2021 |
Strategie en Omgeving | 8,6 | |
Assetmanagement | 3,1 | |
Primaire keringen | 14,1 | 13,8 |
Boezem | 24,2 | 15,5 |
Deelsystemen | 54,8 | 68,3 |
Waterketen | 42,6 | 42,2 |
Bedrijfsvoering | 17,3 | 21,5 |
| 164,7 | 161,3 |
Het verschil tussen het begrotingsjaar 2021 en 2022 wordt veroorzaakt door de herinrichting van de organisatie van vijf naar zeven opgaven. Daarnaast speelt de inflatie, actualisering van de investeringsplanning en daarmee de kapitaallasten en de verwerking van de ruimtevragers uit de kaderbrief 2022-2026 een rol. Deze verschillen zijn in bijlage 5 op hoofdlijnen uitgesplitst.
Netto belastingopbrengsten
Netto belastingopbrengsten
Belastingopbrengsten zijn de belangrijkste inkomsten van Wetterskip Fryslân. De belastingen worden bepaald voor de taken watersysteembeheer en zuiveringsbeheer. Op basis van de benodigde belastingopbrengsten en de heffingseenheden worden de tarieven, via de kostentoedeling, voor de verschillende categorieën bepaald.
Heffingspercentages naar taak
In 2022 stijgt de belastingopbrengst voor de taak Watersysteembeheer met 3,0%. Voor de taak Zuiveringsbeheer stijgt het tarief met 3,4%. Hierna wordt de ontwikkeling per taak geschetst.
Watersysteembeheer
De kosten voor de uitvoering van de taak watersysteembeheer worden gefinancierd uit de volgende twee heffingen:
Watersysteemheffing
Deze heffing heeft betrekking op de kosten van het watersysteembeheer, inclusief het beheer van de 3waterkeringen. De watersysteemheffing voor de diverse categorieën belastingbetalers wordt berekend op basis van de in 2018 door het algemeen bestuur vastgestelde kostentoedelingsverordening:
Categorie | Percentage |
---|---|
Ingezetenen | 28,0% |
Gebouwd | 47,6% |
Ongebouwd | 24,0% |
Natuur | 0,4% |
Verontreinigingsheffing
De verontreinigingsheffing is gebaseerd op de kosten voor het reguleren (monitoring, vergunningverlening en handhaving) van directe lozingen op het oppervlaktewater (passief waterkwaliteitsbeheer). De hoogte van de verontreinigingsheffing is gebaseerd op de kosten van het passieve waterkwaliteitsbeheer, verdeeld over de woningen en bedrijven die direct op het oppervlaktewater lozen. De heffingsmaatstaf voor de verontreinigingsheffing is een tarief per vervuilingseenheid.
In onderstaande tabel is aangegeven welke belastingopbrengststijgingen voor de taak watersysteembeheer zijn gehanteerd.
Stijgingspercentages belastingopbrengst watersysteembeheer
Begroting | Meerjarige doorkijk (indicatief) | |||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Watersysteembeheer | 3,0% | 3,0% | 3,1% | 3,1% | 3,1% |
Zuiveringsbeheer
De opbrengst van de zuiveringsheffing gebruikt het waterschap om de zuivering van afvalwater te betalen. De kosten worden verdeeld over de gebruikers van een bedrijfsruimte of een woonruimte. De heffingsmaatstaf voor de zuiveringsheffing is een tarief per vervuilingseenheid (ve).
Stijgingspercentages tarief zuiveringsbeheer
Begroting | Meerjarige doorkijk (indicatief) | |||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Zuiveringsbeheer | 3,4% | 4,0% | 4,2% | 4,2% | 4,2% |
Voor beide taken geldt dat de stijgingspercentages die na 2022 worden gehanteerd bij het opstellen van de kaderbrief 2023-2027 worden herzien op basis van de dan bekende (financiële) ontwikkelingen. De percentages worden jaarlijks afzonderlijk door het algemeen bestuur bij de begrotingsbehandeling van het desbetreffende jaar definitief vastgesteld.
Belastingopbrengsten naar taak
Bovenstaande heffingspercentages voor de taak watersysteembeheer en tarieven voor de taak zuiveringsbeheer leiden samen met de verwachte kwijtschelding en oninbaarheid tot onderstaande netto belastingopbrengsten. In de netto belastingopbrengst is de kwijtschelding verlaagd naar 90%.
Netto belastingopbrengsten (bedragen x € 1 miljoen) | ||||||||
| KB22-26 | Begroting | Meerjarige doorkijk | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Watersysteembeheer | 105,4 | 105,3 | 108,5 | 111,9 | 115,4 | 119,0 | ||
Zuiveringsbeheer | 54,7 | 54,8 | 57,3 | 60,3 | 63,0 | 65,8 | ||
| 160,1 | 160,0 | 165,8 | 172,1 | 178,4 | 184,7 | ||
* Door afrondingsverschillen sluit de optelling niet aan. |
De netto belastingopbrengsten zijn totaal € 160,0 miljoen. Dit is € 0,1 miljoen lager dan opgenomen in de kaderbrief 2022-2026. De oorzaken van de lagere belastingopbrengsten zijn:
- Hoger aantal VE’s (€ 0,6 miljoen)
Hoewel het moeilijk is een inschatting te maken van de gevolgen van het Corona virus, is op basis van de huidige gegevens een stijging van het aantal VE’s opgenomen
- Hogere kwijtschelding (-€ 0,4 miljoen)
- Lagere tariefstijging zuiveringsbeheer (-€ 0,3 miljoen)
In de kaderbrief 2022-2026 is een tariefstijging van 3,9% aangehouden. In de begroting is een tariefstijging van 3,4% opgenomen.
Belastingdruk
Bij het doorrekenen van de belastingdruk doen we aannames over de ontwikkeling van de heffingseenheden. Door het Noordelijk Belastingkantoor zijn op basis van de begroting 2021 en de realisatie in 2021 geactualiseerde gegevens over de omslageenheden aangeleverd.
Een aantal uitgangspunten wordt hierbij toegelicht:
- De ‘WOZ-waarde’ is gestegen. De heffing voor 2022 wordt gebaseerd op de WOZ-waarden per
1-1-2021 waarvan de waarderingskamer een prognose van de mutatie heeft gegeven. Op basis van deze gegevens en de prognose van de WOZ-waardeontwikkeling over 2021 wordt voor 2022 uitgegaan van een WOZ-waardestijging van 7% ten opzichte van de WOZ-waarde zoals die in de tweede kwartaalrapportage 2021 is gehanteerd. - In de onderstaande tabel is rekening gehouden met de kostentoedelingspercentages die in 2018 door het algemeen bestuur voor de periode 2019-2024 zijn vastgesteld.
- Voor de watersysteemheffing is uitgegaan van een belastingopbrengststijging van 3,0%; voor de zuiveringsheffing is uitgegaan van een tariefstijging van 3,4%.
Onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de belastingdruk 2022 weer ten opzichte van 2021.
Belastingdruk | ||||
---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | € | Stijging % | |
Eenpersoonshuishouden (eigen woning) | 291,69 | 287,41 | 4,28 | 1,49% |
Eenpersoonshuishouden (huurwoning) | 163,87 | 160,06 | 3,81 | 2,38% |
Meerpersoons huishouden (eigen woning) | 415,15 | 406,81 | 8,34 | 2,05% |
Meerpersoons huishouden (huurwoning) | 287,33 | 279,46 | 7,87 | 2,82% |
Agrarisch bedrijf | 6.465,28 | 6.291,15 | 174,13 | 2,77% |
MKB-bedrijf (zonder woning) | 823,01 | 805,56 | 17,45 | 2,17% |
Natuur | 162,40 | 161,40 | 1,00 | 0,62% |
Wegbeheerder | 152.618,66 | 148.433,75 | 4.184,91 | 2,82% |
Meetbedrijf (> 1.000 ve) | 315.632,11 | 305.456,38 | 10.175,73 | 3,33% |
De belastingdruk is een resultante van de twee verschillende heffingen, watersysteemheffing en zuiveringsheffing. De stijging is het gevolg van de belastingopbrengststijging voor de taak watersysteem van 3,0% en voor de taak zuiveringsbeheer van 3,4%.
Het stijgingspercentage t.o.v. 2021 is lager dan 3% zoals vastgelegd in de stijging van de belastingopbrengsten stijging. Dit wordt veroorzaakt door:
- Stijging van de WOZ-waarde (10%);
- Stijging aantal belastbare hectares ongebouwd en natuur (0,15%);
- Stijging aantal huishoudens.
Kwijtscheldingsbeleid
Over het kwijtscheldingsbeleid hanteert Wetterskip Fryslân vanaf de begroting 2022 een 100%-norm. Dit wil zeggen dat Wetterskip Fryslân ervan uitgaat dat een inkomen op bijstandsniveau minimale ruimte biedt om naast de bestaanskosten de lokale lasten, waaronder de waterschapsbelastingen, te voldoen.
Een inwoner die in aanmerking komt voor kwijtschelding ontvangt vanaf 2022 90% kwijtschelding.
De kwijtscheldingsregeling (opgenomen in de heffingsverordening en omslagverordening) is alleen van toepassing op woonruimten en betreft de belastingaanslagen verontreinigingsheffing, zuiveringsheffing en de ingezetenenomslag van de watersysteemheffing.
Kwijtschelding wordt verleend, indien de middelen om een aanslag te betalen ontbreken en ook niet binnen afzienbare tijd kunnen worden verwacht. Om te beoordelen of er wordt voldaan aan bovengenoemde voorwaarden, vindt een individuele toetsing plaats.
Ook ondernemers kunnen voor hun privé-waterschapsbelastingaanslag in aanmerking komen voor kwijtschelding. Voor de ondernemer gelden dezelfde eisen als voor de particulier ten aanzien van betalingscapaciteit en vermogen.
In de onderstaande grafiek wordt weergegeven wat de ontwikkeling is van de post kwijtschelding en oninbaar over de jaren 2006 tot en met 2022.
In deze grafiek is in 2022 rekening gehouden met 90% kwijtschelden als de belastingplichtige daarvoor in aanmerking komt. In de eerdere jaren is rekening gehouden met 100% kwijtschelding als de belastingplichtige daarvoor in aanmerking komt. Door dit aangepaste beleid buigt de grafiek in 2022 af.